Legg ned toget!


Det siste året har jeg fulgt diskusjonen rundt "Vøgne" i Hallingdølen, og nå er det på tide å skjære gjennom. Det er helt meningsløst å bruke millioner av kroner på et tog som frakter under 40 mennesker pr avgang. En buss kjører strekningen billigere, raskere og kan dessuten stoppe mange flere steder der folk faktisk bor.
Og mens jeg er i gang: Et slikt regnestykke tilsier jo at ikke bare Vøgne, men hele Bergensbanen burde legges ned. For ikke å snakke om Sørlandsbanen, Rørosbanen, Gjøvikbanen, Nordlandsbanen etc.

Men noen steder er toget fortsatt en vinner. Hjemme hos oss for eksempel er det skinner overalt. Gode, gamle treskinner fra Brio (og enda flere fra billige konkurrenter) blir satt sammen hver uke i nye kombinasjoner. Og i motsetning til hos NSB blir det stadig opprettet nye stasjoner.
Denne fascinasjonen har ikke gitt seg helt hos pappa heller, som stadig må hjelpe til litt med byggingen. Det gjelder å benytte sjansen nå mens ingen andre ser skjevt på meg fordi jeg sitter på gulvet og prøver å knytte sammen en ny forbindelse mellom Oslo og Lillehammer.

Det kan virke som om interessen tog nærmest er medfødt hos mange av oss.
Jeg har i tillegg vært så heldig å få reise utallige ganger fra Gol Stasjon og ut i verden.
Etter "kort opphold" på Nesbyen var spørsmålet om toget skulle stoppe på Gulsvik eller ikke. Deretter kom den lange tunnelen som man fikk dotter i ørene av. Så var det Hønefoss, der togene kunne stoppe på begge sider av den store perrongen med stasjonen i midten. Etter å ha kjør over Roa, kom vi til slutt ut av Nordmarka og så Oslo åpne seg nedenfor oss. Fantastisk!

For ikke å snakke om når vi skulle videre med nattoget! Egen kupe med hver vår køyeseng og til og med en liten vask. Morgenen etter våknet jeg gjerne tidlig, og snek meg ut på gangen for å sitte på en av de små stolene som kunne klappes ut. Landskapet for forbi, og planovergangene ding-ding-dinget forbi med Dopplereffekten i praksis.
Innimellom kom selveste konduktøren forbi. Tenk å få lov til å blåse i den fløyta og vinke med det grønne flagget?

Kanskje vi for oss håpløse nostalgikere, og enkelte tyske turister, kunne opprettholde noen strekninger likevel. Og hvis noen flere av oss hadde tatt toget når vi skulle til og fra Hallingdal, så kunne kanskje til og med økonomene smilt fornøyd.
Må Vøgne forresten se ut som et jetfly foran? Vi nostalgikere foretrekker noe litt mer klassisk.

Kommentarer

  1. Vi legger ikke ned toget ,selv om du liker å bruke fly rundt om i verden.
    Bergensbanen er den flotteste strekningen med tog i Norge.
    Ellers er du et festlig radiomenneske som jeg mer enn gjerne lytter til på P4 på morgenkvisten

    SvarSlett
  2. Hyggelig at du hører på! Og jeg er helt enig med deg når det gjelder Bergensbanen.

    SvarSlett
  3. Vær snill med jernbane entusiastene ;)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Nedsnødd

Slapp av - jula er utsatt