Sykkelkos

Fra spalten "Sett Uttate" i Hallingdølen, der jeg er en av de faste skribentene.

Det er greit at det er mange fjell i Norge. Men vi trenger da ikke sykle til butikken med en mountain-bike?

Etter noen dager på ferie i Amsterdam har jeg fått en sykkel-åpenbaring. En sykkel er en del av hverdagen, og slik skal den se ut også. Den trenger et bagasjebrett, og ikke fancy farger. Den trenger en støtte for å kunne sette den utenfor jobben, og ikke dekk som kan tåle en fjelltur. For hvor mange av oss har egentlig brukt sykkelen til noe mer dramatisk enn å forsere dårlige norske veier og stier? I Amsterdam sykler alle, enten du er pyntet til fest, i dress på vei til jobben, eller skal til butikken med barn foran og bak. 

Shopping i Amsterdam
Hva er det for noe jåleri vi har lagt oss til i Norge? Mange av oss har utstyr som om vi skulle konkurrert med Thor Hushovd, både i antall gir og sponsormerker. Det er klart at vi trenger noen gir i Norge, mens du kan klare deg uten i byer som København og Amsterdam. Men trenger du flere enn 7, som er vanlig på nye sykler i disse byene? Når var det du trengte forskjellen mellom gir 15 og 16? Og i tillegg blir da tannhjulene sittende utenpå navet, noe som gjør det mer utsatt for skader og den irriterende opplevelsen at kjedet hopper av.

Det er ellers utrolig hva man kan få med seg på en sykkel. I Amsterdam er det vanlig å ha en solid "gaffel" foran, der du kan sette en stor kurv med plass til flere handleposer eller annet du trenger å frakte. Mange har to barneseter i tillegg - en foran på stangen og en bak på bagasjebrettet. Syklene er store og solide, og veier sikkert det dobbelte av de norske vidundrene. Men det står jo ikke om sekunder når man er på vei hjem fra butikken.
Bor du øverst i lia er det nok uansett mer fristende å ta bilen, men de fleste bor jo i grei sykkelavstand til butikken, og da er det viktigere at det er praktisk og enkelt å bruke den.

Så derfor - her er noen stikkord for en sykkeltype jeg skulle ønske vi kunne få kjøpt også i Norge:

- Den skal ha bagasjebrett. Hvem er det som ikke trenger det?
- Lykt må være ferdig montert, det samme med en ringeklokke.
- Den må ha en solid støtte, så man kan sette den fra seg hvor som helst
- Det er nok med 7 gir, og de må være i navet. Da får du også bakbrems.
- Foran og bak må den ha skjermer for å unngå vannsprut
- Den trenger kjedebeskytter, så vi slipper å putte buksene ned i sokkene
- Setet skal være bredt og mykt, så man kan sitte avslappet og godt.

Og apropos det siste: Hva er det for noe tøys med disse små harde setene på de norske syklene? Jeg vet at noen få Birken-folk bruker turen til jobben som trening, og med fare for andres liv raser av gårde og snidder fotgjengerne på veien, før de svette kommer til jobben og må ha en dusj først. Vi andre vil sitte rolig og fredelig på setet vårt, og heller ikke ligge bøyd over styret som en annen dust. Rett i ryggen er mest behagelig! Så får vi heller komme noen minutter senere. Det sparer vi inn ved å slippe å dusje.


Hvis du vil vite mer om verdens mest praktiske sykler, kan du for eksempel slå opp fietsfabriek.nl som er en familiedrevet sykkelmaker. Bare så du er advart - her finner du ingen 1000 kroners Biltema-sykler. Mange hollendere bruker heller en gammel, rusten skrabb, som ingen nordmann ville tatt i. Men den virker, og har sannsynligvis støtte og bagasjebrett, i motsetning til den nye sykkelen fra Norge.

 Forøvrig så jeg ikke en eneste voksen med sykkelhjelm i Amsterdam. Forskere fra TØI skriver i bladet Samferdsel at erfaringer fra andre land viser at innføringen av et hjelmpåbud skremmer bort de minst ivrige syklistene. Dermed blir det flere ulykker per syklist enn om alle gjør som de vil.

Så ta det litt mer med ro. La Thor ta seg av farten, så kan vi andre kose oss med håret vi fortsatt måtte ha fritt flagrende i sommervinden. Mens den fortsatt er der. 

For som min bestemor alltid sa: "Det er helt umulig å holde på juli, og fort som et pust går august"
Fortsatt god sommer!

Kommentarer

  1. ja vi i Nederland har et fint flat land og det flere sykler enn folk. Grunnen at alle har en gammel sykkel er stort sett at sykelen eller blir stjålet. Men vi bruker syklen til masse. har du sett denne? http://bakfiets.nl/eng/ kjempepop denne også... desuten man får ikke lov å selge sykler i nederland uten lys og refleksjer.
    btw dette er en stor sykkel produsent http://www.gazelle.nl/nl/

    SvarSlett
  2. Sykler som veier 15-30kg er sikkert fint i et flatt land.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar