Fra Hallingdølen, august 2008
Hvorfor koster ikke bensinen i Norge 60 øre pr liter? Den gjør jo det i Saudi-Arabia sier min belgiske svigerfar.
Før vi kommer frem til den evige diskusjonen om drivstoffpriser - her er en liten reiserapport fra bilferie i Europa i sommer. La oss starte etter at båten har lagt til:
På vei ut av Kiel møter vi symbolet for den ultimate friheten: Den sorte skråstreken på det runde skiltet, som betyr at her kan du kjøre så fort du vil. I motsetning til hva mange sier er det fortsatt mange strekninger i Tyskland "freie Fahrt für freie Bürger". Det er bare det at det er så mange borgere på en gang. Dermed blir det fri fart bare noen sekunder før du igjen ser rumpa til en av de du sto bak i båten. Høyre felt er full av tungtrafikk og campingvogner, men alle vi i venstre jo vil kjøre fort. Så hvorfor går det da bare i 90?
Autobahn A1 mellom Hamburg og Bremen er ikke utvidet siden krigen, og det merkes. Men nå skal den bli seksfelts, og det betyr mange møter de nærmeste årene med det første ordet en bilist i Tyskland lærer: Baustelle.
Det betyr lange køer, spesielt om sommeren, og mange kilometer der fire felt klemmes sammen i samme bredde der det vanligvis er to. Det venstre feltet hver vei er så trangt at det også for en vanlig personbil er litt ubehagelig å ligge i, og køene kan bli ekstremt lange. For noen år siden hørte jeg selv på radioen at en kø fra München mot Berlin var på 190 kilometer. Da er det like greit å ta landeveien fatt.
Radioen i Tyskland har forøvrig en forbilledlig trafikkservice. Hver halvtime kommer det meldinger fra alle motorveiene i området der du er, med beskjed om at det er kø fra avkjøring Alsteinsbrückhausen til Unterammergau. Ja, men så var det å finne det på kartet da. Og lønner det seg virkelig å ta en omkjøring gjennom et utall av små Dorfer? Uansett er det sikre og gode veier - overlevelsessjansen er mye større enn på veier som riksvei 7 og E16 i forhold til antall kjørte kilometer.
Etter å ha kommet frem til Kapellen - en liten by utenfor Antwerpen i Belgia der min svigerfar og hans kone bor kom altså bensin og dieselprisen ganske snart som tema. Min svigerfar kom med en liste han hadde skrevet ut fra en av disse "kjedebrevene" som går på e-post.
Her er et lite utdrag:
Algerie, diesel: 0,88 kr
Libya, diesel 0,64 kr
Saudi-Arabia, diesel 0,56 kr
Russland, bensin 5,00 kr
USA, diesel 4,90 kr
Undertegnet med en takk til mafioso-regjeringene i Europa.
Og så får vi det uunngåelige spørsmålet: Hvorfor er ikke i Norge på denne listen? Henter vi ikke opp like mye olje som mange av disse landene (listen er lang...) og likevel har vi enda dyrere drivstoff enn land som Tyskland, Nederland og Belgia? Det er uforståelig for de som bare misunnelig kan se på hvordan statskassen i Norge eser ut.
Selv vet jeg ikke helt hva jeg skal mene, men etter å ha sett millioner av tonn bli fraktet gjennom Europa denne sommeren, og sett titusener av turister (inklusive oss) ha valgt nettopp bilen som vår måte å ferdes på, kan vi i hvert fall slå fast at det ikke ser ut som om prisen er noen hindring. Så mens min svigerfar hoderystende setter seg i sin SUV, og vi ruller hjemover i vår diselslurpende Passat, fortsetter vi å bruke energi på å klage. Det kan holde oss varme utover høsten også.
Med hilsen fra Belgia - landet der ølet igjen er billigere enn bensinen
Hvorfor koster ikke bensinen i Norge 60 øre pr liter? Den gjør jo det i Saudi-Arabia sier min belgiske svigerfar.
Før vi kommer frem til den evige diskusjonen om drivstoffpriser - her er en liten reiserapport fra bilferie i Europa i sommer. La oss starte etter at båten har lagt til:
På vei ut av Kiel møter vi symbolet for den ultimate friheten: Den sorte skråstreken på det runde skiltet, som betyr at her kan du kjøre så fort du vil. I motsetning til hva mange sier er det fortsatt mange strekninger i Tyskland "freie Fahrt für freie Bürger". Det er bare det at det er så mange borgere på en gang. Dermed blir det fri fart bare noen sekunder før du igjen ser rumpa til en av de du sto bak i båten. Høyre felt er full av tungtrafikk og campingvogner, men alle vi i venstre jo vil kjøre fort. Så hvorfor går det da bare i 90?
Autobahn A1 mellom Hamburg og Bremen er ikke utvidet siden krigen, og det merkes. Men nå skal den bli seksfelts, og det betyr mange møter de nærmeste årene med det første ordet en bilist i Tyskland lærer: Baustelle.
Det betyr lange køer, spesielt om sommeren, og mange kilometer der fire felt klemmes sammen i samme bredde der det vanligvis er to. Det venstre feltet hver vei er så trangt at det også for en vanlig personbil er litt ubehagelig å ligge i, og køene kan bli ekstremt lange. For noen år siden hørte jeg selv på radioen at en kø fra München mot Berlin var på 190 kilometer. Da er det like greit å ta landeveien fatt.
Radioen i Tyskland har forøvrig en forbilledlig trafikkservice. Hver halvtime kommer det meldinger fra alle motorveiene i området der du er, med beskjed om at det er kø fra avkjøring Alsteinsbrückhausen til Unterammergau. Ja, men så var det å finne det på kartet da. Og lønner det seg virkelig å ta en omkjøring gjennom et utall av små Dorfer? Uansett er det sikre og gode veier - overlevelsessjansen er mye større enn på veier som riksvei 7 og E16 i forhold til antall kjørte kilometer.
Etter å ha kommet frem til Kapellen - en liten by utenfor Antwerpen i Belgia der min svigerfar og hans kone bor kom altså bensin og dieselprisen ganske snart som tema. Min svigerfar kom med en liste han hadde skrevet ut fra en av disse "kjedebrevene" som går på e-post.
Her er et lite utdrag:
Algerie, diesel: 0,88 kr
Libya, diesel 0,64 kr
Saudi-Arabia, diesel 0,56 kr
Russland, bensin 5,00 kr
USA, diesel 4,90 kr
Undertegnet med en takk til mafioso-regjeringene i Europa.
Og så får vi det uunngåelige spørsmålet: Hvorfor er ikke i Norge på denne listen? Henter vi ikke opp like mye olje som mange av disse landene (listen er lang...) og likevel har vi enda dyrere drivstoff enn land som Tyskland, Nederland og Belgia? Det er uforståelig for de som bare misunnelig kan se på hvordan statskassen i Norge eser ut.
Selv vet jeg ikke helt hva jeg skal mene, men etter å ha sett millioner av tonn bli fraktet gjennom Europa denne sommeren, og sett titusener av turister (inklusive oss) ha valgt nettopp bilen som vår måte å ferdes på, kan vi i hvert fall slå fast at det ikke ser ut som om prisen er noen hindring. Så mens min svigerfar hoderystende setter seg i sin SUV, og vi ruller hjemover i vår diselslurpende Passat, fortsetter vi å bruke energi på å klage. Det kan holde oss varme utover høsten også.
Med hilsen fra Belgia - landet der ølet igjen er billigere enn bensinen
Hei Bjørn ;o)
SvarSlettHusker du meg? Fra den tidligste Radio1 perioden. Jeg var "alle kjente" fra Lørenskog, hadde spider og kjente de to gutta "blues brothers" fra Oslo ;o) - var sågar nede hos deg en gang eller tre. Først i Sporveisgata og så nede på Grøndland.
Det var lenge siden! Men jeg husker vi hadde mye moro med de to gutta og flere andre i den gjengen midt på 80-tallet. Hils alle kjente...
SvarSlettHei Bjørn.
SvarSlettTror jeg har hørt på deg i de fleste årene på P4 siden du første gang kom med i froksotsendingen med Tor A. Etter at Bjørn Augen(du husker han?) sluttet i radioen, har nok du og Tor vært mine radiofavoritter. Ang dieselpriser, så hørte jeg en gang for ca 10 år siden fra en som hadde bodd en del år i Gulfen, at der var diesel sett på som avfallstoff og derfor var det GRATIS! Vet du om dette egentlig var tilfelle, eller skrønte han bare i meg?
Hei Bjørn.
SvarSlettHar fulgt med deg siden du kom inn i frokostradioen med Andersen for mange år siden, og det skal du ha, at etter at Bjørn Augen (du husker han?) sluttet i radioen, er det nok dere to som har vært mine radiofavoritter. Når det gjelder dielsepriser, var det en som fortalte meg for mange år siden, at den gangen han bodde og jobbet i en av Gulfstatene, var diesel sett på som avfallsstoff og derfor GRATIS! Alt av dieseldrevet transport, både lastebiler, anleggsmaskiner og personbiler hadde altså GRATIS drivstoff!! Det hadde vært no, det...! Var dette ei skrøne, eller har du hørt no lignende?