Skrevet for Hallingdølen, 18. april 2015
Forrige uke leste
jeg at det fantes tre typer bilister: De samarbeidsvillige, sneierne
og syklisthaterne.
La meg forenkle
bildet enda mer, og dele syklistene på veiene våre inn i to
grupper:
Gruppe 1: Den
rasende syklisten
Denne gruppen har de siste årene gjort seg så bemerket at man kan tro det er dette som er selve den norske syklisten. Han er ikke til å ta feil av; kledd for konkurransesykling fra topp til tå, gjerne med draktfarger og sponsormerker. Han (eller i enkelte tilfeller hun) er nesten alltid over stadiet «ung og lovende», men trener likevel beinhardt og målrettet som om han plutselig likevel skulle havne i norgeseliten. Derfor har han også investert i en sykkel til over 50.000, og bruker enda flere titusener på å dra på løp og treningssamlinger. Vil heller dra på sykkelcamp enn på sydentur med familien, men prøver å få til begge deler.
Den rasende
syklisten trener aller helst på landeveien, og unngår sykkelveiene.
Men i motsetning til gruppe 2-syklisten, som ville kjørt inntil
kanten, krever han hele kjørefeltet for seg. Biler som kommer bakfra
må ligge og vente, helt til de kan kjøre forbi som om han var en
bil. Ellers blir han rasende, banker i panseret ved neste anledning,
og skriver illsinte meldinger i avisen eller på Twitter. Aller helst
sykler han sammen med flere andre som ved siden av hverandre
blokkerer hele feltet.
En variant er
rase-til-jobben-syklisten, som når han kommer frem er svett og
må dusje og skifte, og krever derfor garderobeanlegg på jobben.
Gruppe 2: Nytte-syklisten
Denne syklisten skal
til gjerne til jobben noen kilometer unna. Eller kanskje til skolen,
butikken, en kompis borti veien eller treffe noen for årets første
utepils. Han har på seg vanlige klær, trenger ikke bruke hjelm, og
har en sykkel som han kjøpte for 3000 kroner for 5 år siden, og som
heldigvis ingen gidder å stjele.
Ofte har han (eller
like ofte hun) en kurv eller en sideveske så man kan ta med småting
til jobben, og handle med melk og brød på veien hjem.
Denne syklisten er
også litt opptatt av at det er god mosjon, men det er minst like
viktig at det er en enkel og praktisk måte å tilbakelegge noen
kilometer. Enkelte ganger sykler han seg bare en tur også, gjerne en
dag med fint vær og kanskje sammen med familien.
Jada – det er faktisk mange som klarer å være noe midt imellom, eller kanskje er lycra-syklist den ene dagen, og har en vanlig sykkel for å dra i butikken den neste. Men problemet er at man kan få inntrykk av at det å være syklist betyr at man automatisk havner i gruppe 1.
De synes,
bokstavelig talt, så utrolig godt, både på veien og i media. Men
både når det gjelder trafikkflyt, miljø og ikke minst helse så er
det den nytte-syklisten vi må få flere av.
Det er han/hun som
sykler til jobben eller butikken i stedet for å ta bilen, ikke han
som sykler for å trene, som fjerner en bil til fra køen, og sparer
oss for bråk og forurensning. Og det er også her det virkelige
helsepotensialet ligger, for rasersyklisten trener allerede mer enn
nok. Han har gjerne 6 par langrennsski, rulleski og tredemølle fra
før av. Det er alle de (oss) som beveger oss lite eller ingenting
det er viktigst å få i gang.
Og da må terskelen
være lav. Sportsforretningene tjener selvfølgelig desidert mest på
gruppe 1, og mange av de som jobber der er selv entusiaster for
sportsdelen og ikke nyttedelen.
Syklene må
selvfølgelig ikke være for dyre, og ha et behagelig sete. Hvem kom
på å lage så ubehagelige seter at man må ha en egen bukse for å
sitte på dem? Og så er det alltid greit å ha et bagasjebrett,
kanskje en kurv og ikke minst en støtte.
Og for all del ikke
tving oss vanlige syklister til å bruke hjelm. Det er ikke farlig å
sykle – det er farlig å la være! Land som Australia har hatt
hjelmpåbud og det er ingen ting som tyder på noen skadenedgang.
Derimot har sykkelbruken gått ned. Og det er mye mer skadelig for
folkehelsen, som overlege Jan Henrik Lund fra Syklistenes
landsforbund understreker.
Hos barn derimot kan
hjelm bety mer, siden de både har et mer sårbart hode og jo har en
tendens til å være litt mer uforsiktige.
Men det aller
viktigste nå er å få den sykkelen ut av boden, sammen med
sommerdekkene til bilen, og satse på at det blir like mange turer på
to som på fire hjul i sommer.
Viewed 2,985 adults in the United States and 2 of|and a pair of},074 adults in Great Britain and asked them about their on-line playing habits. The Harris poll reveals that most individuals who gambled on-line did it incessantly. Some 2% of these surveyed in the United States played on-line poker quickly as} a month, versus 1% who played on-line poker every year. Fewer than zero.5% reported playing at an online on line 리턴벳 casino solely every year. When deciding on the highest on-line casinos for this record, we took note of each the payment strategies and the charge structures that these playing websites used.
SvarSlett