Hvor ble de flyvende bilene av?

Opprinnelig skrevet for Hallingdølen, den 3. oktober 2015
Da jeg vokste opp landet folk på månen, og vi var på vei til mars, mens de flyvende bilene var rett rundt hjørnet. Hva gikk galt?
”We wanted flying cars, instead we got 140 characters” sa en amerikaner for noen år siden. Hvor ble det egentlig av alle fremtidsvisjonene vi hadde da år 2000 fortsatt hørtes ut som noe i en science fiction-roman.
”90 minutes from New York to Paris” sang Donald Fagen, riktignok i en parodi på den grenseløse fremtidsoptimismen på 50- og 60-tallet. Nå er til og med Concorden borte, og vi bruker 8 timer til New York, og nesten like mye på toget mellom Oslo og Bergen. Hva har egentlig ingeniørene holdt på med de siste 50 årene?

Ja, vi har fått internett, men som en av de tidlige Facebook-teknikerne sa: - De beste hjernene i min generasjon tenker på hvordan de kan få folk til å klikke på annonser. 
Noen hjerner har også måttet brukes til å lage programmer som gjør at biler viser lavere utslipp, så de kunne selges der hvor miljøkravene var strenge. Dette med forskjellige krav er for øvrig ikke noe nytt. Da jeg var på Honda-fabrikken i Japan på begynnelsen av 90-tallet viste de meg produksjonslinjen til Europa etc, mens de som skulle til California ble laget et annet sted. De skulle nemlig ikke forurense så mye. – Men hvorfor lager dere ikke alle bilene så rene som mulig, lurte jeg på.  – Dere i Europa har jo ikke så strenge krav, svarte mannen fra Honda.
VW som ikke trenger å manipulere utslippene...
Når de største landene i Europa har betydelig bilindustri, er det selvfølgelig vanskelig for politikerne å få igjennom strenge krav som kan gå utover økonomi, arbeidsplasser og velgere. En langt mer populær måte å øke kreativiteten til den ellers svært konservative bilindustrien, er å gjøre som Norge: Å subsidiere el-bilene så ekstremt at det blir lønnsomt å utvikle dem. Ikke mange land har råd til den slags, men det føles jo veldig riktig at Norge som har tjent seg søkkrike på olje, skal være med på å fjerne etterspørselen. Gjerne etter at vi har tynt mest mulig av Nordsjøen, da. Kanskje Saudi-Arabia kunne gjort det samme? Men de mener kanskje at de har gjort sitt ved å forby halve landet (kvinnene) å kjøre bil.
Elon Musk
 Men noen venter ikke på politikerne, og prøver i stedet å gjennomføre de villeste teknologiske drømmene sine på egen hånd. Akkurat nå leser jeg boken om Elon Musk - mannen som har brukt milliardene han har tjent på internett, til å revolusjonere biler, romfart og andre guttedrømmer. Mest kjent er han selvfølgelig for Tesla, den elektriske bilen som ikke trenger å manipulere utslippstallene. De er null. Mange av ladestasjonene er nå soldrevne, og de jobber med også å kunne lade bilen fra solceller på biltaket. Da vil det bare være produksjonen av bilen som belaster miljøet. I Norge må vi nok spe på med litt vannkraft på vinteren.

Hyperloop. Jada, bare en tegning:-)
 Andre ting Musks mange firmaer jobber med, er tranportsystemet Hyperloop, som ville gjort unna Oslo-Bergen på en havtime. Og selvfølgelig et supersonisk, elektrisk fly. Så det kanskje endelig tar 90 minutter til New York. Musk jobber også med raketter som kan lette og lande samme sted, og som kommer til å revolusjonere romfarten til de grader at familien hans er redd for at han skal bli drept av russerne.
 La oss håpe at både han og drømmen hans overlever.
For med teknologi som virker innen rekkevidde for oss tekno-optimister kan vi tenke oss en verden der vi har alt vi kan ønske oss ved hjelp av fornybar energi, og vi må gjøre minst mulig kjedelig arbeid.
Og heller ta en tur i den flyvende bilen vår.

Kommentarer