Innlegg fra Hallingdølen, august 2012
La meg få være samferdselsminister et par år, så vi får skikk på dette landet.
Forrige uke offentliggjorde Vegvesenet dødstallene fra trafikken for juni og juli, og de viser en kraftig nedgang de siste årene, til tross for at trafikken stadig øker. De legger vekt på arbeidet til Trygg Trafikk og politiet, men jeg tror hovedgrunnen er mye enklere: Bedre veier og sikrere biler. Alle strekninger som tidligere hadde høye dødstall, og som er blitt bygget ut til fire felt, har nærmest null ulykker nå.
Så det kan da ikke være så vanskelig: La oss bare bestemme oss nå for å bygge ut Oslo – Kristiansand – Stavanger og Oslo – Trondheim til firefeltsvei. Ingen mellomløsninger med forbikjøringsfelt eller midtdelere på to felt. Fire felt. Ferdig.
Når det gjelder Oslo – Bergen, så har det vært en endeløs rekke av pussige vedtak, preget av at egne velgere er viktigere enn helheten. Men biler og tungtrafikk gidder ikke å kjøre omveien om Valdres, selv om det er vedtatt som hovedveien til Bergen. Så i tillegg til å bygge fire felt fra Sandvika til Hønefoss, bør også resten av veien opp gjennom Hallingdal bygges ut til minst tre felt med midtdeler, både av økonomiske hensyn, og ikke minst for å unngå de dødelige møteulykkene.
Så da har jeg programmet klart. Jeg mangler bare et parti
som er enig med meg, og hvor det ikke er en kar fra Førde eller en dame fra Hjelmeland
som heller bruker milliardene på å bygge veien innom bygda de kommer fra.
La meg få være samferdselsminister et par år, så vi får skikk på dette landet.
Som gutt i Hemsedal var jeg så heldig å ha en stor sandhaug
som jeg kunne bygge veier i. Først var det vanlige «grusveier» men etterhvert
begynte jeg å sile sand og blande med sementpulver og vann, så veiene kunne få
fast dekke. Så ble det hvit og gul oppmermerking, og etterhvert motorveier med
toplanskryss, inspirert av å ha sett Autobahn i Tyskland.Og jeg må tilstå at det fortsatt klør i fingrene etter å bygge
veier. Når jeg kjører på svingete, humpete veier tenker jeg hvordan jeg ville
rettet dem ut, hvor jeg ville bygget broer, og hvor det burde vært flere filer.
Autobahn. Verdens sikreste veier. |
Et eller annet gikk galt på veien de siste 50 årene i Norge.
På 60-tallet hadde man planene klare for å bygge firefeltsveier fra Oslo og til
de største byene, og ikke minst til svenskegrensen. Framsynte ingeniører bygget
broene over E6 gjennom Østfold slik at det var plass til å bygge motorvei
senere. Men så bestemte stortingsflertallet seg på 70-tallet for at det ikke
var så viktig likevel, og det er ikke mer enn noen få år siden den siste
strekningen med motgående trafikk gjennom Østfold ble fjernet. Jeg tør ikke
tenke på hvor mange liv som kunne vært spart om man hadde gjennomført planene
tidligere.
E6 mellom Hamar og Lillehammer. Skandale. |
Forrige uke offentliggjorde Vegvesenet dødstallene fra trafikken for juni og juli, og de viser en kraftig nedgang de siste årene, til tross for at trafikken stadig øker. De legger vekt på arbeidet til Trygg Trafikk og politiet, men jeg tror hovedgrunnen er mye enklere: Bedre veier og sikrere biler. Alle strekninger som tidligere hadde høye dødstall, og som er blitt bygget ut til fire felt, har nærmest null ulykker nå.
Så det kan da ikke være så vanskelig: La oss bare bestemme oss nå for å bygge ut Oslo – Kristiansand – Stavanger og Oslo – Trondheim til firefeltsvei. Ingen mellomløsninger med forbikjøringsfelt eller midtdelere på to felt. Fire felt. Ferdig.
Når det gjelder Oslo – Bergen, så har det vært en endeløs rekke av pussige vedtak, preget av at egne velgere er viktigere enn helheten. Men biler og tungtrafikk gidder ikke å kjøre omveien om Valdres, selv om det er vedtatt som hovedveien til Bergen. Så i tillegg til å bygge fire felt fra Sandvika til Hønefoss, bør også resten av veien opp gjennom Hallingdal bygges ut til minst tre felt med midtdeler, både av økonomiske hensyn, og ikke minst for å unngå de dødelige møteulykkene.
Nå hører jeg protestene komme fra de som mener vi heller bør
begrense biltrafikken, og for eksempel styrke togene. Jeg mener det skal koste
penger å kjøre på disse nye veiene, slik det gjør i det meste av Europa. Ikke
minst bør tungtransporten betale godt for seg. Det er tydeligvis alt for billig
å frakte varer på veiene i dag, og jeg skjønner ikke at ikke for eksempel Danmark
tar seg klekkelig betalt for alle vogntogene som dundrer gjennom landet deres.
Og rundt de store byene kan vi ikke bare bygge oss ut av
køproblemene. Veiprising etter tiden på døgnet er den eneste løsningen. Vi er
vant til det for eksempel når det gjelder flypriser: Det er dyrt å fly til
Spania i skoleferien, men billig en tirsdag i november. Akkurat som det gjerne
kan koste 150 kroner å kjøre Drammensveien til Oslo sentrum på morgenen når den
er full. Tilbud og etterspørsel. Det vil belønne de som finner seg jobb i
nærheten, og gjøre fleksible arbeidsgivere populære.
Til slutt vil jeg som samferdselsminister få slutt på alle
disse tunnelene vi bygger. I resten av verden er man stolt av flotte broer, og
titusener hver dag kan glede seg over dagslys og utsikt i stedet for å stirre i
fjellveggen. Oslofjordtunnelen for eksempel er en skandale. Fyll den igjen og
bygg bro!
Sånn, ja! E18 ved Larvik. |
Nevnte jeg at vi må få ny vei til Hemsedal også?
Herlig Bjørn! Det er sjelden jeg støtter noen som er for å bruke mer penger på vei, men nå gjør jeg det. Du har min stemme :-).
SvarSlett